De unge er fremtidens teaterpublikum. Derfor er det en bunden opgave for teatrene at motivere dem til at løsrive sig fra iPhonen og MacBooken og vælge scenekunstoplevelsen til – i hvert fald engang i mellem. Men den digitale tidsalder er en realitet. Så hvorfor ikke fusionere den stolte, gamle teatertradition med de moderne platforme?

Det er visionen bag Teater Grobs stort opsatte publikumsudviklingsprojekt for unge med den passende titel Extended Universe. I over et år har Nørrebro-teatret arbejdet på projektet i kunstnerisk samarbejde med teatre i Athen, London og Barcelona. I maj 2020 kulminerer det med fire trans media – produktioner i form af teater, podcast, web-comic og som live streaming på sociale medier.

Teater i et udvidet univers

Extended Universe er et af de mest omfattende og ambitiøse publikumsudviklingsprojekter for unge i nyere tid: Det udspiller sig på tværs af fire lande og tager en række medier i brug, som det kræver både teknisk snilde og kunstnerisk mod at integrere i teaterarbejdet. Projektet hviler da også på en solid bund af økonomisk støtte fra både ApplausStatens Kunstfond, Bikubenfonden og den europæiske kunststøtte Creative Europe. Netop støtten har gjort det muligt for de fire europæiske teatre at tænke ud af boksen, fortæller managing director på Teater Grob, Maja Ries.

“Vi er i gang med at finde ud af, hvad teatret kan som live-oplevelse ud over at man sidder på teatret i salen på en bestemt dag og et bestemt tidspunkt. Kan det også noget i et udvidet univers? Det er det fokus, Extended Universe har, og det er nok også grunden til, at vi har fået så meget støtte – at projektet har det publikumsudviklende med i sin struktur”.

Ideen til Extended Universe opstod under en researchrejse til Edinburgh International Festival, hvor kunstnerisk leder på projektet, Jesper Pedersen, kom i kontakt med lederen af det britiske Boundless Theatre og opdagede, at de delte visionen om at engagere det unge teaterpublikum. At de digitale platforme i den sammenhæng var en oplagt kunstnerisk vej at gå, kommer nok ikke bag på mange. Det transmediale teaterprojekt har kastet sig ud i en ambitiøs undersøgelse af, hvordan man udvider scenekunstoplevelsen. Således fortolker en animator det danske stykke visuelt i en live web-comic, det britiske radiodrama vil blive vist som live-podcast på Grob, og en live streaming vil gøre alle fire stykker tilgængelige for publikum i de respektive byer.

“Hvis nogle danske studerende for eksempel hører om Extended Universe på Grob, rejser de jo ikke nødvendigvis til Barcelona og ser deres forestilling. I stedet har de så muligheden for at få en oplevelse af den på nettet. Ambitionen er at engagere publikum til selv at bidrage til fortællingen ved at skabe og dele indhold. På den måde peger det her projekt direkte ned i publikumsudvikling med unge”, siger Maja Ries.

Et ”dream team” af unge

Vil man lave relevant teater for unge mennesker, er det, foruden at benytte sig af deres vante kanaler, afgørende, at de selv er med i den kunstneriske skabelsesproces, mener Maja Ries. Derfor inviterede Grob og deres kolleger i Spanien, Grækenland og England de unge med i Extended Universe allerede på idéudviklingsplanet. Via et open call opfordrede de unge til at slutte sig til det ”dream team”, som arbejder tæt sammen med projektets professionelle skuespillere og instruktører.

I det danske ungeråd er medlemmerne mellem 17 og 25 år og kommer fra forskellige steder i landet. Selvom de alle har til fælles, at de er teaterinteresserede, består holdet ikke af en samling ”skuespillere in spe”, fortæller Maja Ries. Et kriterie for at være med var dog en interesse i samtiden og lyst til at formulere egne drømme og visioner. Gennem workshops i London og Athen har ungerådet skrevet en ”grundlov” med elementer, der skal gå igen i alle fire stykker, og som kredser om projektets kernetemaer: utopi, magt og ungdomskultur.

Hvad drømmer de unge om?

”Langt de fleste af de danske unge, der medvirker i projektet, oplever et stort pres fra samfundet om, at de skal hurtigt igennem uddannelsen, tjene penge og betale skat. De føler meget stærkt, at de som 18-20-årige bliver kørt ind i en trædemølle. De drømmer om et samfund med mindre snævre rammer, et samfund, der er bedre til at holde fast i det legesyge og ustrukturerede”.

På det græske teater Entropia er de unge medvirkende i højere grad politisk aktive og bevidste, og adskiller sig fra de danske ved at være mere pessimistiske på grund af landets høje arbejdsløshed, fortæller Maja Ries. Men et fællestræk ved de unge i alle fire lande er, at de faktisk ikke bryder sig om at blive tituleret som ”unge”. De vil hellere defineres som individer.

“Det har helt klart været et interessant perspektiv for os at få med, at de ikke bryder sig om blive italesat som “de unge”, så det skal vi måske holde op med at gøre. De føler ikke, at det er sigende for dem, eller at de er på en bestemt måde, bare fordi de har en bestemt alder. De vil gerne tages alvorligt som mennesker”, siger Maja Ries.

Svært at holde de unge i offline-mode

Ligesom man ikke kan skære danske unge over én kam, gør forskellige udfordringer sig naturligvis gældende i de fire lande, Extended Universe-projektet strækker sig over. Både Sala Beckett-teatret i Barcelona, Entropia-teatret i Athen og Boundless Theatre i London fokuserer i forvejen på scenekunst for og med unge. Men det transnationale og medieeksperimenterende projekt udfordrer dem på nye måder. ”Udfordringen er selvfølgelig at prøve at forstå ungdomskulturen i England, Danmark, Grækenland og Spanien og bringe artister fra de forskellige lande sammen. Vi er meget ambitiøse i de transmediale eksperimenter, og vi får hele tiden nye idéer. Men vi er så meget stærkere, når vi arbejder sammen som nationer, og vi kan mærke, at teenagerne her i England responderer på det europæiske samarbejde”, fortæller Rob Drummer fra Boundless Theatre.

Kunstnerisk leder og direktør for Boundless Theatre Rob Drummer. Foto: Helen Murray

Podcasten, som det engelske ”dream team” er ved at udvikle, er et radiodrama, der handler om en gruppe unge, der har fået nok af Googles og Facebooks overvågning og opretter deres egen piratradiostation. Og for Rob Drummer står de udfordringer, teateret oplever i forbindelse med Extended Universe, netop for muligheder for at udvikle nye, kunstneriske former. Victor Munoz fra Sala Beckett i Barcelona lægger også vægt på det transmediale, der kendetegner Extended Universe.

”Det er virkelig en udfordring, fordi det er den første produktion nogensinde, hvor vi gør brug af sådanne midler. Sala Beckett er et tekstbaseret teater, som fokuserer på skrevet dramatik. Så det at bruge digitale medier er nyt for os”, siger han til ISCENE.

I Catalonien er ungdomsteater desuden nærmest ikke-eksisterende. Hvor børne- og voksenteatrene er veletablerede, finder man næsten intet teater for aldersgruppen 15-25 år. Derfor er Extended Universe for Sala Beckett en gylden mulighed for at målrette teatret til de unge, fortæller Victor Munoz. På det græske Entropia-teater, som er et non-profit kompagni, ser man den største udfordring som en del af selve projektets kerne.

”At involvere et råd af unge i den kunstneriske proces og sørge for, at de bliver ved at være engagerede og interesserede er ikke en nem opgave. Det er simpelthen svært at holde dem i offline-mode i længere tid, fordi de er så vant til den digitale kommunikation. Til gengæld er der jo mange lag i interaktionen mellem de forskellige medier, vi arbejder med, og det har været en meget givende proces indtil videre”, fortæller kunstnerisk leder Marilli Mastrantoni.

Dårlig idé at spille under Ramadanen

Selvom de unge ”dream teams” er med hele vejen fra ideudvikling til produktion, skrives manuskripterne til de fire stykker af professionelle dramatikere. Zara Lea Palmqvist er kvinden bag den danske forestilling, som handler om to studerende roommates, og muligvis vil nogle af dream teams-medlemmerne også komme til at stå på scenen. For de unge udgør hjertet af Extended Universe, understreger Maja Ries.

“Det er vigtigt, at vi som teater tager ansvar og engang imellem laver nogle projekter, der bryder med de vante rammer og gør det hipt og spændende for de unge at komme her. Teater er en kunstart, der kan noget særligt, men det er oppe imod alle mulige andre kunstarter. Hvis vi skal gøre os relevante hos de unge, skal vi passe på, at vi ikke fastholder os selv i en gammeldags form”, siger hun.

Foruden det ungeråd, der allerede er etableret, planlægger Grob at samle en gruppe af teenagere fra Nørrebro. Grupperne skal sammensættes med blik for diversitet, erfaring og engagement.

Risikerer man ikke på forhånd at ekskludere nogle, som måske netop kunne være en ny publikumsgruppe, hvis man opstiller sådanne kriterier?”

At række ud til nogle, der normalt ikke går i teatret, gør vi allerede, især gennem samarbejde med skoler. Men dem, der gider bruge tid på at ide-generere i et dream team, er som regel interesserede i teater i forvejen. Til gengæld kan de blive dråber i vandet, der giver bølger ud. Jo flere, vi kan engagere, jo større bliver rækkevidden til deres netværk. Jeg ville elske, hvis dette projekt kan nedbryde barrierer og få nye grupper af unge i teatret. Det er klart et mål”.

En del af de støttepenge, Extended Universe-projektet har fået, har de brugt på at hyre en projektleder, der kan lave det netværksarbejde, teatret normalt ikke har ressourcer til. Hun har for eksempel gjort opmærksom på, at spilleperioden på Grob i maj falder sammen med den muslimske ramadan. Hvis teatret vil have fat i unge med muslimsk baggrund, er det altså ikke den bedste idé at spille forestillingen om aftenen ved spisetid. Ja, selvom Extended Universe spreder sig over landegrænser, er der også grænser, der skal brydes på det lokale plan, erkender Maja Ries.

”Hvad er det for nogle barrierer, de unge oplever i forhold til teater? Hvad kunne få dem til at give det en chance? Det undersøgelsesarbejde skal vi i gang med”.

Læs mere om Extended Universe her

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er cropped-scenen-logo-1.png
h

Artiklen er udarbejdet af ISCENE.dk, som Applaus har indgået et mediesamarbejde med. Dækningen af publikumsudviklingstiltaget bliver varetaget af ISCENEs journalister og mediesamarbejdet er udviklet i samarbejde mellem Applaus og ISCENE.dk.