Et nyt hold publikumsudviklere udklækkes i dag
Gennem det sidste halve år har en gruppe ledere og medarbejdere fra kulturområdet arbejdet fokuseret med publikumsudvikling på kurset ’Fremtidens Publikumsudvikler 1’. I dag dimitterer gruppen og er parate til at implementere et væld af nye metoder, værktøjer og perspektiver på publikumsudvikling på deres arbejdspladser.
Segmenteringsformer, kommunikationsstrategier, designantropologi og forretningsudvikling er blot nogle af de temaer, som deltagerne på Applaus’ kursus ’Fremtidens Publikumsudvikler 1’, er blevet klogere på gennem det sidste halve år. Deltagerne er blevet undervist og vejledt af Ph.d. i kulturledelse, Søren Friis Møller. Over skærmen har han gennem det sidste halve år klædt deltagerne på til at integrere og implementere arbejdet med publikumsudvikling i deres organisationer.
Forløbet afsluttes i dag med et seminar på Vartov i København, hvor deltagerne endelig kan hilse på hinanden uden for Zoom og har mulighed for at præsentere sit publikumsudviklingsprojekt for de andre.
Vi har stillet tre hurtige spørgsmål om kurset til deltagere Signe Demant, kommunikationsansvarlig på CPH Stage og Laura Frederikke Jespersen, projektleder på Bornholms Kulturuge.
Hvad har du fået ud af at følge kurset?
Signe: Jeg har helt overordnet fået et rigtig godt indblik i publikumsudvikling. Kurset har desuden givet mig indtil flere redskaber til selv at fortsætte arbejdet med at publikumsudvikle. Sidst, men ikke mindst så har det givet inspiration i forhold til, hvordan jeg i øvrigt griber projekter og kommunikation an.
Laura: Kurset har givet mig en fornyet energi til at tænke publikumsudvikling mere teoretisk og teknisk; hvad der skal til, hvordan forberedelserne kan bygges op, og at publikumsudvikling er en konstant bevægelse, man hele tiden må have in mente. Verden forandres hele tiden, og det samme gør publikums interesser. Så kurset har givet mig indblik i- og givet mig redskaber til at komme til at forstå mit publikum bedre og til at lære nye publikumsgrupper at kende. Helt konkret har det været godt med de konkrete opgaver fra gang til gang, og at vi har skulle tænke teori og dernæst afprøve i hver vores job.
Hvordan har det været at få indsigt i andres arbejde med publikumsudvikling og at kunne sparre med kollegaer fra branchen undervejs?
Signe: Det har været virkelig inspirerende og lærerigt at høre om både kolleger fra scenekunstbranchen men også andre kulturinstitutioners projekter. Vi har på mange måder siddet med nogle meget forskellige projekter, men der har samtidig været masser af ting, som vi har kunne sparre og udveksle erfaringer omkring – også uden for kurset.
Laura: Det har været et kæmpe plus at sidde til undervisning med kollegaer fra hele landet. Vi sidder med meget forskellige jobs, men vi har alligevel så meget til fælles. Og så er jobs i kulturbranchen nogle gange lidt ensomt, fordi der ikke altid er råd til at ansætte flere end én medarbejder- derfor har det været helt afgørende på det her kursus at høre om andres hverdag og arbejde med netop det her felt. For udfordringerne er det samme uanset, om du arbejder med publikumsudvikling i Nordjylland, i København eller på Bornholm. Andres erfaringer og idéer har været dybt inspirerende at lytte til. Dertil har det været spændende at møde nye mennesker fra de forskellige kulturinstitutioner i DK, og jeg håber jeg kan komme til at netværke endnu mere med de andre deltagere i fremtiden.
Vil publikumsudvikling forsat være en del af arbejdsindsatsen i din organisation?
Signe: Det kommer det helt sikkert til, ja, og jeg har allerede planlagt indtil flere projekter og initiativer til efteråret, som tager afsæt i de ting, jeg har lært på kurset.
Laura: I Bornholms Kulturuge er vi nødt til at have et konstant fokus på publikumsudvikling, og det samme gælder på Bornholms Teater, hvor jeg også arbejder. Jeg forudser, at det i perioder vil fylde mere end i andre, men det er afgørende for den fortsatte udvikling, at vi er agile ift. At tiltrække nye publikummer og også åbne op på nye måder, så flere får øje på os.