Der er højt til loftet i den smukke, gamle industribygning på Amager. Tværs over det store rum løber en stålkonstruktion, der engang bar de tonstunge kraner, som maskinhallen på Sundholm husede. I dag bruges den til at rigge spotlys og artistredskaber som kinesisk pæl – eller alt det andet, der indgår i en moderne cirkusforestilling. Og dét er særkendet ved kompagniet Glimt Amager, der har base i hallen: en moderne brug af cirkus, artisteri og performance i forestillinger, der rækker ud over hvad det begreb almindeligvis dækker.  

Denne aften fyldes maskinhallen af forventningsfulde børnefamilier, en gruppe ældre borgere fra Tårnby, hjemløse, frivillige og beboere fra de omliggende kvarterer. De får, efter en kort introduktion af teatrets ene kunstneriske leder, Lars Lindegaard Gregersen, først et vildt nummer med en kæmpe metalring, som to mandlige artister frygtløst drejer rundt i som var de levende eger i et overdimensioneret cykelhjul, så hjælper man de frivillige fra Kirkens Korshær med at sætte borde op, og få maden anrettet. Når alle så har fået en plads og noget på tallerknerne, fortsætter forestillingen med håndstandsartisten Signe Løve Anderskovs ekvilibrisme.  

Mad møder cirkus – og mennesker 

Mad & Cirkus er et helt særligt koncept, der blev initieret netop da corona lukkede Danmark ned, men som nu er genoptaget med en helt udsolgt sal. Den bærende idé er, at få nogle grupper til at opdage cirkus, som måske ellers ikke lige var opmærksomme på hvad dén kunstart kan.  

Det gør Glimt Amager ved at skabe en aften, der både indeholder fællesspisning, muligheden for at møde menneske man ellers ikke ville gøre – og så tilbyde cirkuskunst og musik på et højt professionelt niveau. Alt sammen til en beskeden betaling på bare 50 kroner, så alle kan være med, og ved at lade SAND, der er de hjemløses organisation (som bor i nabohuset), råde over 10 fribilletter.  

At prisen kan holdes så lav, at alle kan være med, skyldes ikke mindst, at Glimt samarbejder med Kirkens Korshær om maden. Den produceres af forskellige projektorganisationer under Korshæren, serveres af frivillige, og er dermed i sig selv en del af en outreach proces.  

Hele bydelens teater 

Glimt er lille storbyteater på Vestamager, som er en bydel, der rummer en del boligkomplekser, bla. nogle som har været på ”ghettolisten”, og hvor gruppen af borgere der ikke ofte eller aldrig er at finde til scenekunst er stor. Desuden ligger Glimts base i Maskinhallen på Sundholm, der ud over teatret altså også er hjemsted for en del hjemløse- og misbrugsaktiviteter, herberg og ungdomsfængsel, såvel som for flere daginstitutioner og Fabrikken for Kunst & Design.  

Altså alt i alt et broget opland, som det ifølge kunstnerisk leder og stifter Lars Lindegaard Gregersen er GLiMTs ønske at komme i møde: ”Vi ser det som en rigtig vigtig del af vores mission, at være alle borgeres teater, og i modsætning til mange små storbyteatre, så har vi sjældent forestillinger her i vores base i Maskinhallen. Den er ikke indrettet som egentligt teater og fungerer mest som prøve og workshopscene. Derfor er det vores tilgang at komme ud i bydelen, der hvor folk er, så vi har spillet mellem boligblokke, på skoler, biblioteker, plejehjem osv. Men det hér – altså Sundholm – er jo osse en bydel, så derfor inviterer vi til mad & cirkus her, ”hjemme hos os selv.” 

Udviklingen af konceptet Mad & cirkus har derfor rødder i ønsket om at forene meget forskellige grupper i samme rum. Altså ikke kun at flytte forestillinger derud, hvor ikke-brugerne er, men forsøge at sætte dem sammen med publikum, der allerede er brugere, til en forestillingstype, der er mindre formel og mere ligetil, end den en lang aften i et mørkt teater tilbyder – men på ligeså højt niveau.   

Cirkus kan noget særligt 

At cirkus er en kunstform med helt særlige muligheder bekræftes af Dansk Artist Forbunds forperson Sara Indrio: ”Cirkusfagligheden er noget helt i sin egen ret, og det er utrolig vigtigt, at der er forestillinger (som Glimts) hvor den er i centrum.” Dermed imødegår hun en tendens, til at cirkuskunst i Danmark ofte ses som enten ren kommerciel (børne-)underholdning, sociale projekters løftestang, eller flødeskummet på teaterforestillinger.  

Indrio uddyber dog: ”Når det er sagt, er den samtidig en faglighed, der bliver virkelig interessant i samarbejde med andre. Vi ville ønske, at flere ikke mindst de etablerede scener, vil få øjnene op for, hvad cirkus kan i tværæstetiske projekter, hvor artistkunst indgår på lige fod med teater, koncerter osv.” 

Det er netop dét, Glimt også ønsker at vise. Uden at gøre cirkus til en ren løftestang for noget andet vil man gerne give publikum, der ellers ikke opsøger cirkus – eller tværæstetiske forestillinger, hvor det indgår, muligheden for at lære det at kende. Lars Lindegaard Gregersen: ”Vi vil gerne præsentere cirkus- og artistkunst i en sammenhæng, hvor det professionelle udtryk er i centrum, og hvor vi samtidig erkender, at publikum skal have en indgang til det, som gør det meningsfuldt. Med Mad & Cirkus skaber vi et oplevelsesrum, hvor dialogen er en naturlig del af arrangementet. Her får gæsterne mulighed for at snakke med hinanden, og kunstnerne selv, om det de oplever og får dermed nye sider af oplevelsen frem.” 

De knap 75 mennesker, der delte måltid, mødested og cirkus i Maskinhallen den aften, gav i hvert fald udtryk for, at det var en aften, der både gav mening som kunstnerisk oplevelse og som social begivenhed. 

Foto: GLiMT amager