10. maj 2021

Roskilde Teater: “Publikumsudvikling er at få så mange segmenter i teatret som muligt”

af Kat Sekjær

Lisbeth Wiese er næstformand på Roskilde Teater, der er en meget aktiv teaterforening, som gør meget ud af at samarbejde med andre kulturinstitutioner blandt andet Roskilde Folkeuniversitet og Roskilde Kunstforening. Roskilde Teater er endvidere en af de institutioner, der har deltaget i Applaus workshops om publikumsudvikling. Vi har stillet hende fem hurtige spørgsmål om publikumsudvikling.

Hvad er publikumsudvikling for jer på Roskilde Teater? 

Først er det vigtigt at vide, at Roskilde Teater er en teaterforening med en arbejdende bestyrelse, der alle arbejder frivilligt. Vi har til hver forestilling en scenemester og hjælpere, der alle får løn. Desuden har vi ikke vores egen teaterbygning eller sal, hvilket giver store udfordringer ved planlægning af en teatersæson.

Publikumsudvikling er at få så mange forskellige segmenter af befolkningen i teatret som muligt. Desuden at der skal være teater for børn, unge og voksne, hvor alle tre kategorier yderligere kan deles op aldersmæssigt. Det gør vi blandt andet ved at have et meget alsidigt repertoire, hvor vi også tænker alder og variation i genrer ind, og ved at sørge for at vi har forestillinger, der matcher forskellige spillesteder i byen.

Hovedparten af vores forestillinger spiller enten i Lynghøj Teatersal eller i Laboratoriet på Musicon. I Lynghøj teatersal spiller typisk de forestillinger, som især vores abonnenter er glade for, samt årets familieforestilling fra Folketeatret. I Laboratoriet spiller de små forestillinger, som ofte er eksperimenterende, samt børneforestillinger. Derudover har vi forestillinger tre-fire andre steder i byen.

En af vores store udfordringer er, at Roskilde ligger tæt på København, og at et potentielt publikum tager derind for at se teater. Det er et publikum, som vi gerne vil have fat på, og som måske ikke er klar over, at Roskilde Teater er et godt alternativ.”

Hvordan arbejder I med publikumsudvikling?

Vi har en abonnementsordning, der gør, at vores abonnenter kan få en gratis forestilling i priskategori tre, der oftest er en eksperimenterende forestilling. Et vigtigt formål er at udvide abonnenternes teaterinteresse. Vi samarbejder med Roskilde Bibliotek om et arrangement, der lægger op til en forestilling, og på samme måde med Folkeuniversitetet i Roskilde. Vi vil både være en del af kulturlivet i Roskilde, samt ad den vej komme i kontakt med et potentielt nyt publikum – for eksempel nogle af de borgere, der tager til København for at se teater.

Vi kontakter interesseorganisationer, hvis vi har en forestilling, der omhandler et emne inden for deres regi med tilbud om en rabatkode og et samarbejde om yderligere information om emnet.

Vi er til stede ved sæsonstart to uger på Roskilde Bibliotek for at dele vores brochure ud og komme i kontakt med byens borgere om Roskilde Teater.”

Hvad har Roskilde Teater indtil videre fået ud af at arbejde med publikumsudvikling?

“Vores mavefornemmelse siger os, at vi her i efteråret har set en del nye mennesker til vores forestillinger, men vi har ikke undersøgt det mere konsekvent. Vi skal have et møde med Billetexpressen, der er vores billetudbyder, som kan give os de ønskede data.”

Hvad er den største udfordring ved at arbejde med publikumsudvikling?

“Tid! Vi har flere gode idéer, men mangler tid. Men også mere viden, for eksempel om at udnytte sociale medier mere professionelt. Det er også en stor udfordring, at vi ikke har et teaterhus med flere typer scener. Vi håber på, at Roskilde Festival og Roskilde Kommune vil virkeliggøre planer om at udbygge Laboratoriet på Musicon, og at vi kan få bedre muligheder for at være der end tilfældet er lige nu, hvor Åben Dans har førsteret til bygningen.”

– Hvordan kan man skabe bedre forhold for at kunne publikumsudvikle i fremtiden?

“Tre af os har været på Applaus’ kurser om publikumsudvikling, og det har givet flere idéer til, hvad vi selv kan gøre inden for et stramt budget. Det ville være fantastisk, hvis der blev bevilget penge til, at den enkelte teaterforening kunne have et lignende kursus med et guidet forløb baseret på den viden, der er tilgængelig om publikumsudvikling.”

Nyheder fra applaus i din indbakke

Få nyheder, invitationer og resultater fra publikumsundersøgelserne — direkte i din indbakke!

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Følg Applaus