Hvorfor har I valgt at arbejde med publikumsudvikling?

“Da vi startede Teatergrad for cirka otte år siden, var det netop med et klart fokus på publikum. Vi havde forinden i flere andre sammenhænge arbejdet med forløb, hvor vi skulle tiltrække nye publikumsgrupper. Her stødte vi ofte panden mod en mur. Vores konklusion på udfordringerne dengang blev, at vi skulle opsøge publikum i et byrum som både geografisk og bevidsthedsmæssigt var tættere på deres comfortzone.

Ud fra denne overbevisning har vi de efterfølgende år arbejdet videre med vores byrumsteater tæt på publikum. Det er jo en løbende proces, som vi hele tiden udvikler os i og søger ny viden i. For os handler det ikke om at lave teater for de målgrupper, der er længst fra at sætte deres fødder i et teater – det handler om at dansk teater skal kunne præsentere teater for alle målgrupper, og at alle skal kunne se sig selv spejlet på teaterscenen, en målgruppe ad gangen, så vi ikke bliver en lille, ekskluderende kunstform for de få. 

Derfor synes vi også, at det er spændende at udfordre konventionerne for hvad teater er. Kan det være ti minutter på et stadion inden en fodboldkamp målrettet det publikum, der i forvejen er på stadion? Og hvad får vi ud af lave tværkulturelle forestillinger, hvor vi for eksempel blander teater med sport, dans, koncertformat eller en anden form for oplevelsesevent. Et eksempel på dette er en miniforestilling på femten minutter, som vi lavede ved åbningen af metrocityringen på Rådhuspladsen i september 2019. Alt det understreger, at publikumsudviklingen på mange måder er omdrejningspunktet for alle vores aktiviteter: Hvem er vores målgruppe, og hvordan formidler vi teaterformen bedst for dem.”

Hvorfor er det vigtigt for jer, at involvere og integrere både administrativt og kunstnerisk personale i publikumsudviklingsarbejdet?

“På Teatergrad forsøger vi så vidt muligt at arbejde på tværs af faggrupper. Der går utrolig meget viden tabt ved ikke at sparre på tværs. Vi har et fast ugentligt husmøde, hvor alle deltager, og derudover holder vi mere specifikke møder efter behov. For eksempel har vores medvirkende en stor viden om publikum, da de møder dem, når de er ude og spille forestillinger og efterfølgende er i dialog med dem. Det gør vores salgs- og markedsføringsansvarlige slet ikke i lige så høj grad.

Vi oplever derudover at netop mødet mellem medvirkende og publikum betyder utrolig meget, og derfor sætter vi det højt. På samme måde er viden om vores målgruppe også utrolig vigtig for vores kunstneriske personale i deres videre arbejde med en forestilling. En tematik kan jo bearbejdes i mange retninger, og det er jo vores viden om den specifikke målgruppe, vi har besluttet os for at lave en forestilling til, som definerer hvilken retning, vi skal arbejde i. Når det er sagt, er der selvfølgelig en stor kunstnerisk frihed, men det er vigtigt, at den forestilling, vi laver, målretter sig dem, vi har besluttet at invitere indenfor.”

Hvad har I fået ud af forløbet hos Applaus? Hvilke ideer eller tiltag har det genereret hos jer?

“For det første har det været skønt for vores personale at deltage. De er virkelig glade for forløbet. Det har åbnet for interne udviklingssnakke og har inspireret på flere planer – på tværs af faggrupper. Faktisk vil jeg sige, at netop vores kunstneriske personale har haft store oplevelser ved det. Konkret har vi sat flere processer i gang. På seneste seminar havde vi på teatret en sideløbende Messenger-tråd kørende, hvor alle skrev ideer ind løbende. De ideer har vi nu grupperet til cirka ti emner, som vi på to møder gennemgår og snakker om vores mulighed for at bruge og integrere – selvfølgelig indenfor de ressourcer vi har. Derudover har vi besluttet at bruge vores nuværende corona-situation til at gennemgå og konkretisere de formgreb, vi løbende har udviklet, for eksempel koncertteater, børneteatergreb, bearbejdelse af klassikere og så videre, og i den forbindelse arbejde med hvilket udviklingspotentiale, der er i forhold til udvalgte målgrupper.

Sidst men ikke mindst har det skudt gang i nogle helt konkrete ideer til publikumskontakt og kommunikation.”

Er der, som du ser det, brug for mere viden om publikumsudvikling i branchen – og eventuelt et andet syn på hvad publikumsudvikling også kan være?

“På mange måder mener jeg, at vi først lige er begyndt. Der er så meget viden, som venter på at blive samlet op og brugt. Det er helt utrolig spændende. Jeg har egentlig altid været imod ordet publikumsudvikling, da jeg mener, at det er teatret, der skal udvikle sig – ellers mister vi bare vores publikum eller i hvert fald det store publikumspotentiale, som er lige rundt om hjørnet. På den måde kæmper teaterformen jo med alt andet oplevelsesøkonomi lige fra streamingtjenester til restauranter. Jeg mener at vi både har brug for meget mere viden og for at arbejde med vores forståelse for, hvad teater er. Sidstnævnte er noget, der burde omslutte hele branchen fra teaterledere til kunstnere til politikere til fagorganisationer.”

Hvordan vil I arbejde med publikumsudvikling fremover?

“Vi er fra januar 2021 blevet lille storby teater i København, hvilket giver os en længere planlægnings- og arbejdshorisont. Det betyder meget for os. Vi er lige nu i fuld gang med en rigtig god proces med at blive klogere på vores individuelle publikumsgrupper samt at definere udviklingspotentialet for disse. Det gør os også  meget klogere på, hvilke kommende kunstneriske projekter, vi drømmer om at kaste os over. Alt det glæder vi os til at arbejde videre med.”

Foto: Pressefoto