På Teater Momentum oplever de i disse år en stor succes hos det odenseanske publikum. Så stor, at teatret har svært ved at klemme flere publikummer ind i salen. ”Vi er sygt forgyldte lige nu, fordi vi har vundet publikums tillid, så kan vi lave næsten hvad som helst og have fuldt hus. Det er meget, meget luksus at være os lige nu. Og vi er dybt taknemmelige for vores trofaste publikum, der vælger at bakke os op og bliver ved med at gøre det”, forklarer Marianne Klint, teaterleder for Teater Momentum.

Anders Skovgaard, teatrets producent, understreger, at det har taget tid for Teater Momentum at opbygge publikumstilliden. ”Publikumsudvikling, som vi ser det, det er, at folk faktisk får en vane med at gå i teatret.” For at få dette til at ske har Teater Momentum arbejdet med at afmystificere teateroplevelsen, så publikum kommer til at føle sig hjemme på teatret.
”Jeg synes, at ordet forsamlingshus er skidegodt. Det handler om fællesskab og om at have et tilhørsforhold og komme et sted,” fortæller Marianne Klint.

På Teater Momentum betyder det, at alt personale fra billetkontrollør til barpersonale kan svare på alle publikums spørgsmål, at publikum ikke bliver mødt af en række forbud, samt at skuespillere og ledelsen tager sig tid til tale med publikum i baren, som selvfølgelig holder åbent efter forestillingen. For som Marianne Klint forklarer: ”Ligegyldigt hvem der er på arbejde, så har vi den tilgang: ’Hej og velkommen og hold kæft, hvor er det fedt at se dig.’ Jeg tror virkelig på, at teatre som Teater Momentum skal være mindre institutionsagtige og mere dagligstueagtige.”

Det handler dog ikke kun om åbenhed. På Teater Momentum skifter man den kunstneriske leder ud hver sæson, hvilket er med til at give teatret en eklektisk kunstneriske profil. Når først publikum har fået tillid til teatret, så er de langt mere åbne over for de mange forskellige typer forestillinger, der bliver præsenteret. ”Publikum kommer, fordi de godt kan lide at komme her, og så ser de hvad som helst. Og det, synes jeg, er meget rørende,” afslutter hun.

Interviewet er en del af Applaus rapport ‘Publikumsudvikling i dansk scenekunst 2019’.