23. september 2019

“Vi skal gøre os selv relevante og give de unge en forståelse og et sprog for teater”

af Sine Thomsen

Er det teatret, der skal flytte sig for at kunne rumme publikum, eller er det publikum, vi skal flytte, så de kan rumme teatret, spørger Per Kjærgaard Paulsen, daglig leder og salgschef for turnéteatret Opgang2. For ham er svaret på dette spørgsmål et både-og.

Opgang2 har lige fra starten haft et stort hjerte for og øje for unge, der har brug for en hånd i ryggen. Det spejles i de tre spor hos Opgang2, som på hver deres vis fungerer som et talerør for unge i det mangfoldige Danmark.

Selvom Opgang2 for mange bliver tænkt som et integrationsteater, handler det ifølge Per Paulsen ikke om at integrere, men om så meget mere end det – at skabe forståelse og nye måder at tale med hinanden på, på tværs af forskelle. For at opnå dette må man dog nå ud til de unge, og hvordan gør man så det? Det spurgte Applaus Per Kjærgaard Paulsen om.

Hvad er publikumsudvikling for Opgang2?

Hos Opgang2 diskuterer vi, om vi som teater skal flytte os for at kunne rumme publikum, eller om det er publikum, vi vil flytte, så de kan rumme teater? Altså, hvad kom først – hønen eller ægget? Men selve publikumsudviklingsbegrebet bruger vi sjældent direkte i vores arbejde. 

Vores italesættelse er, at vi laver teater for et teateruvant publikum og spiller forestillingerne, hvor de normalt ikke oplever teatret. I forhold til publikumsudvikling laver vi også forestillinger, der er meget fleksible og kan spille alle steder. I princippet fra en dagligstue over en aula, en gymnastiksal til en teaterforening hos et regulært teater. Vi prøver at skabe teater, der rammer vores publikum, der hvor de er.

Vi laver forestillinger for unge, så de varer en times tid. Det handler jo også om publikumsudvikling. At lave noget, der passer ind i deres verden, og der hvor de er. De skal jo ikke nødvendigvis se et digert værk på tre en halv time. I stedet for laver vi forestillinger, der passer ind i det levede liv og kan passe ind i et skoleskema, fordi vi spiller for rigtig mange, der er under uddannelse.

Hvorfor er det vigtigt at tænke publikum ind i jeres arbejde?

Det er nødvendigt at overveje, hvad det er, vi udsætter et ungt og nyt publikum for, når vi udvikler nye tiltag. Ikke kun i forhold til forestillingen, men det er også voldsomt at sidde ved siden af andre mennesker, som dufter anderledes end en selv, som reagerer, som får klamme hænder, som griner, når man egentlig selv har lyst til at græde. Jeg tror ikke, vi er klar over, hvor vildt det kan være. 

For unge kan det være meget grænseoverskridende at se levende teater – særligt hvis det er første gang. Jeg oplevede på et andet teater, at vi havde en forestilling, hvor to fuldt påklædte voksne foregav at have sex på en kopimaskine. Mange unge havde svært ved at se på det, at se på “sex” sammen med andre. Og idet, der jo her var tale om levende teater, kunne de ikke bare zappe væk eller gå, som de plejer at kunne. Det var nyt og grænseoverskridende.

Opgang2 laver endagsfestivaler, vi kalder ”Jalla” to gange om året. En i Gellerup og en på Aarhus Teater for et blandet og mangfoldigt publikum.
I starten forsøgte vi at etablere et traditionelt teaterrum, hvor dørene var lukkede under programmet. Men det mangfoldige publikum var ikke vant til denne form. Folk gik ud og ind af salen. Noget vi slet ikke er vant til.
Men vi ændrede formen og spillede med åbne døre. Det gjorde oplevelsen bedre for alle og det gik ikke ud over kunsten.
Vi prøver hele tiden at arbejde med kunsten i forhold til vores publikum, som jo tit ikke er et traditionelt eller teatervant publikum.

Hvad er jeres udfordringer i arbejdet med publikumsudvikling?

Som turnéteater spiller vi sjældent ”hjemme”. I øjeblikket kun 2 uger årligt, når vi har premiere på en ny forestilling og spiller på Aarhus Teater.
Vores kernepublikum findes på bl.a. folkeskoler og uddannelsesinstitutioner i hele Danmark. Det publikum når vi via kulturkonsulenter, skoleledere m.v. Så vores publikumstiltag skal altid kunne fungere i meget forskellige rammer og primært rundt om ude i landet.

Hvad har I lavet af publikumsudviklende tiltag?

Vi er øjeblikket i fuld gang med projektet Andre Horisonter, som bygger videre på et tidligere projekt. Vi har 15 partnere i hele landet, bl.a. folkeskoler og ungdomsskoler, som over en 4-årig periode indgår i projektet. Her undersøger vi, hvordan vi med teater og workshops kan styrke de unges fællesskaber, få dem til at reflektere over egne livsvilkår og livs­­valg og skabe kunst med udgangspunkt i eget liv og situation. Samtidig vil vi gerne give de professionelle omkring de unge redskaber til at arbejde med en teater- eller kulturoplevelse, så den er mere blivende. 

Dette er et eksempel på et projekt, hvor Opgang2 undersøger, hvad der skal til for at lade teateroplevelsen vokse. Dermed også lade oplevelsen af at have været i et teater, og erkendelsen af hvad teater er, blive større. Indimellem hører vi unge komme ud fra en forestilling og sige, ”Det er den bedste film, jeg nogensinde har set”. Vi vil gerne understøtte udviklingen af et sprog om det oplevede. Vi oplever rigtige mange, og det er ikke kun etnicitet-afhængigt, unge, der kommer fra hjem, hvor forældrene heller ikke har været i et teater. Så der er et kæmpe arbejde der. Både i at gøre os selv relevante, men også at give de unge en forståelse og et sprog for, hvad teater er for en størrelse.

Fakta om Opgang2

Opgang2 er en selvejende kulturinstitution i Aarhus, som er rundet af arbejdet med unge, etableret i 1972.

Opgang 2s tre spor

Opgang2 Ungdomsspor er et afklaringsforløb for unge på overførselsindkomst. Her arbejder 25-30 unge med kunst og musik med professionelle kunstnere.

Opgang2 Film laver primært portrætfilm om og med mennesker fra det mangfoldige Aarhus.

Opgang2 Turnéteater er deres professionelle, turnerende ungdomsteater, der laver teater om det mangfoldige Danmark.

Nyheder fra applaus i din indbakke

Få nyheder, invitationer og resultater fra publikumsundersøgelserne — direkte i din indbakke!

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Følg Applaus